Mössen och råttornas bostäder

Mössen bor som sagt i ett akvarium. Jag vet inte riktigt storleken men har för mig att det rymmer ungefär 200 liter. Det är för närvarande övertäckt med en handduk för att ge dem lite tryggt mörker så här i början, men annars kommer överdelen att stå öppen, och då för att ge en god ventilation samt enklare möjligheter till hantering. Det är inrett med några hus, hängmattor/fleecefiltar, toarulle, en motionsboll omgjord till gunga och några delar av en slaktad hamsterhage. Inredningen kommer att förnyas efter varje städning. Lika så kommer bottensubstratet som för stunden utgörs av kutterspån bytas till aspspån eller något annat som är terpentinfritt. Akvariumet står i vardagsrummet.

Råttorna har fått ett eget rum. Eller rum och rum, de delar förrådet slash garderoben med kläderna och några flyttlådor. Har fått en plywoodskiva utsågad av min morbror möbelsnickaren som passar perfekt mellan vattenledningarna och yttersidan av dörrkarmen och kan på så sätt ha dem lösa med burdörrarna öppna så att de kan springa ut och in som de vill under några timmar. Nu ligger de visserligen mest och sover i ett par före detta mjukisbyxor, men ändå. Buren består av tre stycken rätt stora gallerburar som jag har skarvat ihop på varandra och mäter en höjd på runt två meter. Den understa buren är en Ferplast Jenny som om jag inte minns fel rymmer lagligt sett fyra till fem råttor. Bur två är precis lika stor som den understa, möjligen någon centimeter smalare på djupet. Och slutligen bur tre, det vill säga den översta är lite mindre än de andra två. Ca 40 cm bred, 60-70 hög och runt 30-35 djup. Den ger lagligt plats för tre råttor. Hela buren totalt ger plats åt ca 12 råttor, jag har 6 stycken i den. Två gammelgubbar, Kaj "Kajsen" och Stig "Stickan", och fyra ungar, Dr. Sheldon Cooper "Sheldon", Black Jim "Jimbo", James Norrington "James" och Jack Sparrow "Jackie". Ungarna är döpta efter sjörövare (Cooper, Jim, James, Jack) av uppfödaren, Kaj (i en svart kavaj) och Stig (är i tröjan vig) är döpta efter ett tröjtema då deras mamma var en riktig "tröjråtta".
Buren är inredd med allt möjligt som fantasin och säkerheten tillåter, bland annat med en massa hängmattor och förvaringskorgar från IKEA. Mjukisbyxorna som jag har hängt in nu är favoriten, man kan både krypa in i benen och använda dem som sovplatser. Att inreda en råttbur (burar överlag till klättrande gnagare) är jätte roligt men kan vara rätt pilligt och knepigt när armarna inte riktigt räcker till. Som ett PS kan jag tillägga att Ferplasten är den enda buren gjord för råttor, eller illrar och chinchillor för att vara exakt. De andra två är fågelburar men fungerar alldeles utmärkt för det.
Lägger upp två bilder på burarna.

Och om jag har några läsare som följer min blogg - var beredda på mycket djursnack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Identifikation:
Kom ihåg mig?

Postadress: (publiceras ej)

Ort/Bostad:

Tala!

Trackback
RSS 2.0