Käk och insektskakor

Nu har här fixats och donats hemma hos Restaurang Mama Rosa. Eller dotterbolag får vi kanske kalla det. Hemma i mitt kök vill säga.

Storkok till råttor och möss har grejats i ordning och frusits in i fryspåsar och iskuber. Kom på den briljanta idén att frysa in käket till mössen i den hära grejen som man har isbitar i. Om man följer Grodans (Sveriges största musuppfödare och musguru) exempel och ger färsk mat ca en gång i veckan i en portion stor som ett mushuvud per individ, så kom jag fram till att det borde funka rätt så bra med en kub för tre stycken. Jag tänkte i alla fall börja där så får vi se hur det går.

Men åter till käket. Idag använde jag Bulgur som bas istället för Quinoa som jag i vanliga fall brukar använda. Jag valde Bulgur av tre själ; för att variera, för att det är billigare och framför allt, det bränner inte fast i botten som Quinoan brukar göra.
Bytte även bort den vanliga proteinkällan som brukar bestå av mestadels tonfisk, makrill och ibland räkor, mot kyckling och älg- och viltskav.
Utöver det pluttade jag i ärtor, blomkål, morötter, gröna bönor, kikärtor, kidneybönor, brysselkål, spenat och kanske något mer som jag inte minns just nu. Det blev säkert två kilo allt som allt.

Jag blev baksugen också. Men istället för att baka en massa kakor åt mig själv så gjorde jag ju givetvis kakor åt grabbarna grus istället. Framför allt efter att ha sett inläggen om mumsrullar och insektskakor.
Som bas i dessa hade jag grahamsmjöl, krusakli, råg kross och vete kross. I två utav satserna hade jag även havregryn. Den första satsen blev insektskakorna. Puréade kidneybönor och vita bönor tillsammans med torkade syrsor som jag hade kvar sedan ödletiden. Perfekt proteinkälla! Geggade ihop kladdet med lite rapsolja innan jag tryckte ut det på en plåt. Ca 30 minuter på 125 grader.
Omgång två blev med räkor. I den hade jag bara torrvarorna och lite olja utöver räkorna. 20 min i ugnen på samma temperatur.
Omgång tre blev med kyckling och brysselkål och lite av vattnet som var kvar efter att ha kokat kycklingen. Spad kan man väl säga. 20 minuter i ugnen.
I den sista omgången hade jag älg- och viltskav. Även i den hade jag i lite av kycklingspadet.
Förhoppningsvis så kommer alla de olika sorterna att superuppskattade. Som en trevlig överraskning kan jag tillägga att det inte luktade urk när de stod i ugnen, något som mina allra första kakor gjorde.

Har även gjort nytt torrfoder, säkert 5 kilo. Som vanligt använde jag sockerfri, naturell müsli som bas. 4 x 750 gram. Utöver basen ingår 2 dl hel bovete, 2 dl skalad hirs, 2 dl Eukanoba hundfoder för valpar (den påsen som jag fick gratis på djuraffären som smakprov. Kanonbra storlek på foderkulorna som passar bra i både fodret och till några av Tims aktiveringsleksaker. Och utöver det så har den räckt i ungefär ett år och det är fortfarande massor kvar!), 4 eller 5 dl Branflakes, ca 4 msk solrosfrön, 4 msk pumpafrön, 4 msk sesamfrön och 4 tsk puffad Quinoa. Dessa grejer har jag alltid i om jag inte har missat att köpa nytt. Blev dock inga linfrön eller alfalfafrön, men det är inte hela värden. Hade även i runt 300, 400 gram dinkelflingor, lite kikärtor och kidneybönor som jag torkade i ugnen. Håller på att torka morötter och palsternacka nu som jag ska blanda i sen.

Blev en hel del grejer fixade och det känns riktigt kul att ha fått det gjort och klarade det utan att något strulade.
Börjar bli rätt trött nu och eftersom att det är 50-års kalas för farbror imorgon i Örebro så börjar det bli dags att dra sig. Men först måste jag nog ta och äta något mer. Jordgubbar och festis är vl kanske inte den mest stabila måltiden.
Det får vara det för nu. God natt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Identifikation:
Kom ihåg mig?

Postadress: (publiceras ej)

Ort/Bostad:

Tala!

Trackback
RSS 2.0